Neste: 09.09.2015 17:30!
(Laster inn siden)

NB! Neste Knirken arrangement i Trondheim blir Høstknirken 2013. Vi ønsker gamle og nye deltagere hjertelig velkommen til en frisk sykkelkonkurranse i vakre bynære omgivelser.

Arr. kom.

Høstens Knirken her i Trondheim gikk av stabelen under kraftig regnvær.
På formiddagen så været lovende ut, men temperaturen falt 12-14 grader over noen få timer kombinert med regnskyll man vanligvis opplever i land rundt Ekvator.

Traséen denne gang var den løypa vi egentlig ønsket oss i vår, men som da var utilgjengelig pga uvanlig store snømengder.
(Klimakrisen har blitt sagt å skulle gi oss 'generelt mere vær' - kan bekrefte fra Trøndelag at det stemmer)

NRK journalist Arne Kristian Gansmo rapporterte stemningen før start direkte over NRK Midt Norge (hør opptak her). Her fikk vi også formidlet de viktigste aspektene med Knirken til radiolytterne.

Gleder oss allerede til Vårknirken 2013.

Den første Trondheimsknirken ble gjennomført under perfekte vårlige forhold. Spesielt sett i sammenheng med det utfordrende vårværet Midt Norge har blitt utsatt for i år.

Sol, 14 grader og med en liten bris akkurat i de områdene hvor det var bruk for avkjøling ga oss upåklagelige forhold. Løypetraseen startet like over bydelen Ila. Tre krevende motbakker fra start fikk pulsen opp og melkesyreproduksjonen igang. Variert terreng i midtpartiet før en skikkelig seig sistedel på asfalt opp i retning Gråkallen. Etter målgang ved Fjellsæter Kapell var det tid for evaluering, godt bakverk og god drikke.

En stor takk til Randi Damstuen for uvurderlig innsats med alt det administrative; trasévalg, merking, løypekart, tidtaking, kakebaking samt støttefunksjon som knapt Boasson Hagen kan skilte med.

Vi gleder oss til fortsettelsen.

Rittbeskrivelse:

Løypa går i den nordlige delen av Bymarka. Ett område som av uklare grunner ikke blir like mye benyttet som de sentrale delene lenger sør. Med spektakulær utsikt over byen, sjøen og over mot vakre Fosen glemmer man smertene i muskulaturen og hengir seg til naturens elementer.

Start: Starten av Driftsvegen- ved bommen i u-svingen nederst i Vestoppfarten

Mål: P-plass Fjellseter kapell. Følg Driftsvegen opp til Strandlinja.

Ta til høyre på Strandlinja.

Følg grusvegen forbi Tikneppen og bom, helt fram til Tømmerdalsvegen.

Ta til venstre og følg Tømmerdalsvegen nedover, forbi Tempervollen og Lavollen.Fortsett forbi parkeringsplass ved friområdet på Lavollen og hogstfeltet fram til Arboretet.

Ved Arboretet, ta til høyre inn på grusveg og bom.

Følg grusvegen ned til Familiestien.

I stikrysset på Familiestien, ta andre veg til venstre, over brua og opp bakken til Tunga.

I bakken like nedenfor Tunga, før bru, ta til høyre opp grusvegen.

Følg grusvegen opp til stikryss like nedenfor Fjellseter kapell.

Ta til venstre, forbi bom og ut på Fjellsetervegen.

Ta første stikkveg til høyre og sykle rett opp til parkeringsplassen ved kapellet.

Rittansvarlige / kontaktpersoner

Løypekart

Høydeprofil (x-akse: tid, y-akse: m.o.h.)